Visa

Visa introducerade kontaktlösa betalningar på Eurovision Song Contest 2016 i samarbete med West International.

Vid Eurovision Song Contest 2016 genomförde Visa Europe, en global ledare av betalningstjänster, tillsammans med West en omfattande satsning på kontaktlösa betalningar. Evenemanget blev startskottet i Sverige för användning av kontaktlösa betalningar på bred front. Samtliga kortterminaler på evenemangsområdet vid Globen och Tele2 Arena, levererades av West och var försedda med teknologin för kontaktlösa betalningar. Detta innebar att ett flertal barer, restauranger, kiosker, m.m. på festivalområdet kunde ta emot kontaktlösa betalningar från världens alla ledande kortutgivare. För besökarna innebär teknologin att man kan betala snabbt och enkelt genom att svepa kortet över den kontaktlösa symbolen på terminalen.

”Visa skapade en helt ny, kontaktlös betalningsupplevelse för publik och besökare vid Eurovision Song Contest 2016. Tillsammans med West har vi nu tagit ett stort kliv i introduktionen av framtidens kontaktlösa betalningar i Sverige”, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe.